Vuosaaren alue liitettiin Helsinkiin vuonna 1966. Jo tuolloin tapahtumahorisontissa kangasteli satamatoiminnan keskittäminen ja sijoittaminen riittävän kauas ruuhkautuvasta kantakaupungista ja sen tavaraliikennöinnin kannalta hankalista, hajallaan sijaitsevista satamista.
Vuosaaren satama sai kuitenkin odottaa syntyään useamman vuosikymmenen. Ennen sitä alueella toimi muuta merellistä teollisuutta: Valmetin telakka rakennettiin Vuosaareen 1970-luvun alkupuolella.
1970-luku oli supertankkerien valtakautta ja teknologian kehittyminen mahdollisti entistä suurempien alusten rakentamisen. Valmet lähti mukaan suurten alusten rakentamiseen ensimmäisenä Suomessa: suurempia laivoja varten uudelle telakalle valmistui peräti 380-metrinen telakka-allas. Telakka toimi Vuosaaressa aina vuoteen 1987, ja siellä ennätettiin rakentaa 33 laivaa.
Vuosaaren aatama ja sen nykyinen sijainti alkoivat hahmottua kuntapäättäjien ja virkamiesten pöydillä 90-luvun alussa. Sataman rakentaminen Kalkkisaarenselän rantamille alkoi tammikuussa 2003 ja se valmistui marraskuussa 2008. Kerralla toteutettuna hanke oli kautta aikain suurin satamahanke Suomessa.
Suomen pääsatama on Helsingin satama (Eteläsatama), joka on Suomen vilkkain matkustajasatama. Länsisataman kautta kulkenut tavaraliikenne, kuten muutkin keskustan tuntumassa sijainneet rahtiterminaalit, suljettiin ja niiden toiminta siirrettiin sataman valmistumisen jälkeen Vuosaareen.
Sataman päivittäisiä tapahtumia on mahdollista seurata myös livenä verkossa webbikameran kautta!
Marianna
—
Tekniikan ja teollisuuden jälkiä on blogisarja, jossa Tekniikan museon väki tarkastelee menneen tekniikan ja teollisuuden jättämiä jälkiä erilaisissa ympäristöissä. Sarja päivittyy harvakseltaan; löydät kaikki julkaistut osat blogista avainsanalla tekniikan ja teollisuuden jälkiä.
—
Lähteitä ja lisätietoa aiheesta:
Helsingin satamat. Yle.fi. 2011.
Vuosaaren satama ja ympäristö suunnittelusta rakentamiseen
Kun rauta kelluu. Välähdyksiä suomalaisen meriteollisuuden vuosisadasta.