Kouluille

Tekniikan museoon on vapaa pääsy 1. ja 2. asteen kouluryhmille. Toivomme kaikilta ryhmiltä ennakkoilmoittautumista

Museossa vierailu kouluryhmän kanssa

Work partner robot
photo: Museum of technology

Opastettu kierros

Tekniikan museo tarjoaa opastuksia ja palveluja kaiken ikäisille. Maksullisilla opastetuilla kierroksilla tutustutaan museo-oppaamme kanssa näyttelyihin ja valittuun teemaan. 

Työpajoissa tekniikkaa lähestytään ohjatusti kokeilemalla, rakentamalla ja tutkimalla. Tutustu koko palveluvalikoimaan ja varaa opastus.

Varaa opastus

The Museum of Technology offers guidance and services for all ages.
Photo: Museum of Technology

Omatoimiryhmä

Tekniikan museoon on vapaa pääsy 1. ja 2. asteen koululaisryhmille ja esiopetusryhmille. Toivomme kaikilta ryhmiltä ennakkoilmoittautumista.

Omatoimivierailulla ryhmät tutustuvat itsenäisesti ja omassa tahdissaan museon näyttelyihin. Vierailun tueksi on lapsille tarjolla Kummituksen kuvasuunnistus, jossa Tekniikan maahan tutustutaan suunnistusvihkoa apuna käyttäen.

Ilmoita tästä

IMG_5457b

Tekniikan museo oppimisympäristönä

Museot ovat luokkahuoneen ulkopuolinen oppimisympäristö, jossa voi monipuolistaa ja syventää eri sisältöjen opetusta.

Museokäynnin pohjana toimivat kokoelmiemme aidot esineet ja innovaatiot, jotka kertovat suomalaisesta tekniikasta ja teollisuudesta. Historiallisten jatkumoiden tarkastelu avartaa käsitystä myös nykypäivän tapahtumista ja tulevaisuuden teknologisesta ja yhteiskunnallisesta kehityksestä.

Vinkkipankki opettajille

Nämä vinkit tarjoavat menetelmiä ja näkökulmia erityisesti esi- ja alkuopetuksen ja alakoulun opettajille, mutta niitä voi osin soveltaa ikäryhmän taitojen mukaisesti myös muille kohderyhmille. Toivomme materiaalin helpottavan museovierailuiden suunnittelua ja antavan vinkkejä opetussuunnitelmiin kirjatun teknologiakasvatuksen toteuttamiseen.
Tekniikan museon museokauppa palvelee kävijöitä museon aukioloaikoina
Kuva: Tekniikan museo

Ennen museovierailua

Museovierailun toteuttaminen vaatii suunnittelua ja aikaa. Vierailuun on hyvä virittäytyä ryhmän kanssa jo ennen Kuninkaankartanon saarelle saapumista. Tekniikka on läsnä arjessa ja kaikilla on tekniikkaan oma suhteensa ja suhtautumisensa.  Elämme keskellä yhteistä teknologiaperintöämme.

Lämmittelykysymyksiä

Mitkä kolme laitetta ovat sinulle tärkeitä? Miksi?

Minkä laitteiden parissa toivoisit työskenteleväsi?

Mikä keksintö olisi sinusta saanut jäädä keksimättä?

 

 

Tekniikan museon tekniikan maa näyttely
Kuva: Tekniikan museo

Mitä esineen avulla voi kertoa?

Tekniikka kitetytyy usein konkreettisiin esineisiin. Mykät esineet voivat kertoa meille paljon:

  • Tekniikan muutoksesta ja kehityksestä: menneestä, nykyisestä, tulevasta.
  • Keksintöjen ketjuista ja kerrostumista: uusi rakentuu vanhan päälle.

  • Yhteiskunnasta: millaiseen yhteiskuntaan ja tarpeeseen keksintö on syntynyt?

reikänauhakone tekniikan museon näyttelyssä
Kuva: Tekniikan museo

Menetelmiä ja kysymyksiä esineen tutkimiseen

Lajittelu, luokittelu, järjestäminen:

Onko esine tuttu vai tuntematon? Uusi vai vanha? Aikajärjestys? Luokittelu esim. koon, materiaalin, käyttötarkoituksen mukaan.

Tunnustelu, kokeilu, tutkiminen:

Miltä esine tuntuu? Materiaali? Koko? Muoto?
Miten toimii? Mistä sen voi päätellä? Mihin käytetään? Voiko käyttää muuhun?

Esineiden muotokieli antaa usein vihjeitä käyttötavasta. Fiskarsin sakset kertovat muodollaan, kuinka niihin tulee tarttua. Koneessa oleva iso vipu kutsuu vääntämään.

Keskustelu, sadutus, liike, draama, piirustus, askartelu:

Mitä on keksitty? Miksi on keksitty? Mihin liittyy?
Ikä? Kuka keksi, kuka käytti? Miten käytettiin? Miten liikkui?

 

Tekniikan museon päänäyttelyhalli
Kuva: Tekniikan museo

Museovierailun aikana

Museon aulassa on naulakoita ja lukollisia säilytyskaappeja.

Vessat sijaitsevat rakennuksen keskellä.

Omien eväiden syönti on sallittua ja sille on varattu oma alueensa. Kahvia ja herkkuja voi ostaa museokaupasta museon aukioloaikoina.

Museossa saa valokuvata vapaasti.

 

Videokamera Etäunelmia näyttelystä
Kuva: Tekniikan museo

Valokuvaaminen

Valokuvaustehtävän avulla voi ohjata oppilaita katsomaan näyttelykohteita: etsimään näyttelystä tiettyyn teemaan liittyvää esineistöä, hakemaan omasta mielestään mielenkiintoisia esineitä tai löytämään kiinnostavia yksityiskohtia:

  • Kuvaa lempiesineesi ja valmistaudu esittelemään se muulle ryhmälle.
  • Etsi ja kuvaa näyttelystä mahdollisimman monta veteen/sähköön/liikenteeseen/johonkin materiaaliin tms. teemaan liittyvää esinettä.
  • Etsi ja kuvaa esine, joka mielestäsi kuvaa Suomen teollistumista/tekniikan kehittymistä/yhteiskunnallista muutosta

 

Work partner robotti tervehtii
Kuva: Tekniikan museo

Oma näyttelyopastus

Anna oppilasryhmille hetki aikaa tutustua näyttelyyn ja löytää sieltä koko ryhmää kiinnostava esine. Oppilaiden tehtävä on hankkia tietoa esineestä (mikä se on, mihin sitä on käytetty, kuinka vanha se on, miksi se on tärkeä jne.). Lopuksi järjestetään näyttelyopastus, jossa kukin ryhmä esittelee vuorollaan muille valitsemansa esineen. Työskentelyä voi jatkaa myöhemmin etsimällä esitellyille esineille laajempaa kontekstia: mihin tarpeeseen esine syntyi? Millainen oli yhteiskunta sen käyttöaikana?

Esko tietokoneesta kuva Tekniikan museossa
Kuva: Tekniikan museo

Esineen muisti

Anna oppilaiden valita näyttelystä jokin kiinnostava esine. Tehtävänä on tarkastella esinettä huolellisesti: onko siinä jotakin epätavallista? Onko siinä naarmuja tai tahroja, jotka kertovat jotakin? Onko se tummunut, haalistunut tai kulunut? Onko sitä korjattu? Tuoksuuko esine joltakin?

Kirjaa havaintoja ylös. Miettikää havaintojen pohjalta, mitä kaikkea mielikuvituksellista esine on menneisyydessään kokenut.

Teledrömmar – Förbindelser över tid och rum
photo: Museum of technology

Meemi

Anna oppilaille tehtäväksi keksiä meemi, joka liittyy johonkin museoesineeseen tai kuvaan. Meemit voi jakaa somessa hashtagilla #tekniikanmuseo.

Tekniikan maa näyttelystä kuva, jossa näkyy sähköauto taka-alalla
Kuva: Tekniikan museo

Esineet liikkeelle

Museossa esineet ovat usein hiljaa ja paikoillaan. Valitkaa näyttelystä esine/esineitä, jotka haluatte herättää henkiin liikkeen keinoin. Tutkikaa, miten esine on liikkunut: onko liike pyörivää, aaltoilevaa, äkkinäistä, mihin suuntaan? Onko laitteessa kampia, hammasrattaita, pyöriä? Millaista ääntä laite on mahdollisesti pitänyt?

Muodostakaa pienryhmissä “eläviä koneita”, joiden ihmisosat ovat liikkeessä ja äänessä ja vaikuttavat toisiinsa.

Teknikmuseet ligger i gamla stans vackra natur på Kungsgårdsholmeni i Helsingfors

Museonkäynnin jälkeen

Keskustelua voidaan jatkaa vielä Tekniikan museon vierailun jälkeen ja siihen on muutamia kysymyksiä ja tehtäviä avuksi miten käsitellä eri teemoja tulevien viikkojen aikana.

Mitä tekniikkaa olet käyttänyt tänään? Havainnoidaan, keskustellaan, kuvataan, piirretään, tutkitaan. Tekniikkaa löytyy esim. keittiöstä, kylpyhuoneesta, kaupungilta. Oletko pessyt hampaat tänään? Laskitko vettä kraanasta? Otitko jotakin jääkaapista? Tulitko kouluun/tarhaan bussilla, autolla tai polkupyörällä? Löytyykö vaatteistasi jotakin teknistä?

 

Kuvassa televisioista ja radioista rakennettu torni tekniikan museossa
Kuva: Tekniikan museo

Tekniikkapäivä

Kukin lapsi saa tuoda tekniikkapäivään häntä kiinnostavan teknisen esineen ja esitellä sen muulle ryhmälle. Tarvittaessa esineestä ja sen toiminnasta hankitaan yhdessä lisätietoa esim. internetistä. Esineistä voidaan koota myös ryhmän oma “Tekniikan näyttely”, jota voidaan esitellä esim. muille ryhmille tai vanhemmille.

IMG_2730
Kuva: Tekniikan museo

Kone koneen sisällä

Joskus koneet voivat pitää sisällään koneita – ja yksinkertaisimpia koneita ei välttämättä edes huomaa koneiksi! Yksinkertaisiksi koneiksi kutsutaan vipuja, kiiloja eli kaltevia tasoja, hammasrattaita, pyöriä ja väki- tai hihnapyöriä. Yksinkertaisten koneiden tehtävä on siirtää voimaa ja helpottaa ihmisten arkea. Löydätkö arkiympäristöstäsi yksinkertaisia koneita?

  • pyöriä vilistelee vastaan erilaisissa kulkuneuvoissa
  • vipuvarsia voi löytää vaikkapa saksista, keittiövälineistä tai mailan varresta
  • kiiloja ovat esim. erilaiset rampit, saksien ja veitsien leikkaavat pinnat, ruuvin kierteet – ja voidaanpa ovi tai ikkuna kiilata auki pienellä kumi- tai puukiilalla
  • hammasrattaita löytyy monien laitteiden sisältä: vaikkapa tietokoneen levykelkasta tai rannekellon koneistosta
  • väkipyöriä voi bongata vaikkapa työmaanostureista tai lipputangoista.
Mittari Tekniikan museon näyttelyissä
Kuva: Tekniikan museo

Toteuta aikakapseli

Mitä esineitä käytät arjessa? Mitä esine kertoo juuri sinun arjestasi? Mitä esineitä ajastamme pitäisi tallentaa?

Aikakapselin voit toteuttaa yhdellä tapaa tai eri tapoja yhdistellen:

  • valitsemalla aitoja esineitä omasta ympäristöstä
  • kuvaamalla tai videoimalla: laaditaan kuvista kollaasi, video tai valokuvanäyttely – tai kuvataan lapsia esittelemässä ajatuksiaan
  • tuottamalla piirtämällä ja askartelemalla omaa materiaalia kapseliin laitettavaksi
  • kirjoittamalla postikortin tai kirjeen sadan vuoden päähän.

Aikakapselin voit toteutuksesta riippuen vaikkapa säilöä metallirasiaan myöhempien sukupolvien löydettäväksi tai esitellä vanhemmille tai muille ryhmille.

Kummituksen keksintökoje näyttelyssä muunneltavissa oleva rakennettava rattaisto
Kuva: Tekniikan museo

Hei me innovoidaan

Millaisia koneita tai laitteita näit näyttelyssä? Millaisia materiaaleja niihin oli käytetty? Miltä ne näyttivät ja mitä ne tekivät?

Näyttelyssä on paljon vanhoja laitteita, koneita ja robotteja. Voisiko näitä yhdistelemällä keksiä uudenlaisen innovaation, vaikkapa SuperRobo-robotin? Keräisikö se valtameristä roskia, istuttaisiko puita hakkuualueelle vai auttaisiko vanhuksia turvallisesti tien yli? Mitä muuta laite voisi tehdä? Mistä materiaalista se valmistettaisiin? Olisiko se kompostoituva? Näyttäisikö se ihmiseltä vai koneelta?

Innovoinnin voi toteuttaa ajatusleikkinä, piirrustustehtävänä ryhmissä tai vaikka pienenä näytelmänä.

Kuvassa televisioista ja radioista rakennettu torni tekniikan museossa
Kuva: Tekniikan museo

Tulevaisuuden tekniikat

Kun tekniikan historia on tullut tutuksi, on hyvä pohtia, minne olemme matkalla. Pyydä oppilaita kirjoittamaan tai piirtämään tuelvaisuuden tekniikasta. Miten viestimme tulevaisuudessa? Miten matkustamme vuonna 2050? Mitä ongelmia tekniikan muutos tuo tullessaan? Mitkä ongelmat teknologia ratkaisee?

Kuvassa esillä 90-luvun kodin sisustus
Kuva: Tekniikan museo

Teknologiahaastattelu

Museovierailu voi jatkua kotiin asti. Pyydä oppilaita haastattelemaan huoltajiaan, perhettään tai ystäviään  tekniikan roolista heidän elämässään. Mitä laitteita he ovat käyttäneet arjessa? Mitä koneita he käyttävät työssään? Kuinka ne ovat muuttuneet ajan saatossa?