Tekniikan ja teollisuuden jälkiä: Hermanni

Ranskalainen kemisti Hippolyte Mège-Mouriès keksi vuonna 1869 yhdistää naudan talista puristettua rasvaa, maitoa ja vettä voimaiseksi tuotteeksi, jota alettiin kutsua margariiniksi. Edullinen margariini oli aluksi köyhemmän kansanosan saavutettavissa oleva korvike kalliille voille. Margariinin myynti ja valmistus sallittiin Suomessa vuonna 1919 ja Suomen margariinitehdas perustettiin Turkuun vuonna 1922. Tuotantokapasiteetin pienuuden vuoksi tehdas siirrettiin siirrettiin pari vuotta myöhemmin Helsinkiin ja sen nimi vaihdettiin Valtion margariinitehtaaksi. Tehdas rakennettiin nykyiselle Lautatarhankadulle Sörnäisten keskusvankilan alueelle.

Eläinlääketieteellinen korkeakoulu Hermannissa Lautatarhankadulla vuonna 1983. Valtion vanha margariinitehdas on L-kirjaimen muotoinen rakennus etualalla.
Kuva: Finna.fi. Scan-Foto / Helsingin kaupunginmuseo

Nykynäkökulmasta margariiniteollisuus Hermannissa oli pienimuotoista: Margariini tehtiin tehtaassa käsin vaivaamalla ja valmiit pakkaukset kylmennettiin maakellarissa. Kylmäkoneita ei tuolloin vielä käytössä ollut. Suomalaiset kuluttajat eivät myöskään vielä 1900-luvun alkupuolella olleet täysin valmiita tehdasvalmisteisten elintarvikkeiden käyttöön. Margariinin uskottiin aiheuttavan muun muassa vatsavaivoja, yösokeutta, työkyvyn heikkenemistä ja pahantuulisuutta.

Tehdas ennätti toimia Hermannissa lähes 70 vuotta, ennen kuin tuotanto nuutui teollisuusjättien puristuksessa ja valtio päätti vuonna 1992 sulkea laitoksen. Tehtaan koneet myytiin kilpailijoille ja sen 20 työntekijälle etsittiin muuta työtä.

Sulkemisen jälkeen tehdaskiinteistö oli pitkään tyhjillään tai satunnaisesti erilaisessa varastokäytössä. Syyskuussa 1994 tehdas joutui hetkellisesti myös varsin surulliseen käyttöön: sinne järjestettiin väliaikainen kappeli ja ruumishuone autolautta Estonian uppoamisonnettomuuden uhreille.

Nykyisin vanha tehdaskiinteistö elää uutta elämää asuinrakennuksena. Ulkoasultaan suojeltu rakennus kunnostettiin ja sen sisätilat rakennettiin uudelleen vuosina 2018-2019. Ensimmäiset asukkaat pääsivät muuttamaan taloon alkuvuodesta 2020.

Marianna

Tekniikan ja teollisuuden jälkiä on blogisarja, jossa Tekniikan museon väki tarkastelee menneen tekniikan ja teollisuuden jättämiä jälkiä erilaisissa ympäristöissä. Sarja päivittyy harvakseltaan; löydät kaikki julkaistut osat blogista avainsanalla tekniikan ja teollisuuden jälkiä.

Lähteitä ja lisätietoa:

Satavuotias suojeltu margariinitehdas on rapistunut keskellä Helsinkiä. Rakennuslehti 08/2018.

Margariinin monimutkainen historia. Suomi syö ja juo -blogi 2021.

Vanhan margariinitehtaan kunnostus asunnoiksi onnistui tällä kertaa. Helsingin uutiset 16.8.2020.