Tuotantotaloustyöpaja- tiivistelmä
Työpajan kesto: 30 minuuttia.
Avainsanat: Tuotantotalous, standardointi, tehdassuunnittelu, tuotannonohjaus, juuri-oikeaan-tarpeeseen (JIT)
Oppimistavoitteenasi on ymmärtää tuotantotaloudellisten innovaatioiden:
- standardointi
- materiaalivirtojen suunnittelu valmistus ”juuri-oikeaan tarpeeseen”
Vaikutusta:
- tehokkuuteen
- laatuun taloudellisuuteen
- kestävään kehitykseen
Peli 1- 2, tuotantosuunnitelma
Tehdaspäällikkö (T) aloittaa pelin käynnistämällä kellon, esimerkiksi kännykällään ja nostaa kaikkien näkyville tuotantosuunnitelman ensimmäisen tuotteen kuvat. Kun tuote on valmistunut ja hyväksytty, tehdaspäällikkö (T) antaa tehtaalle tuotantosuunnitelman seuraavan tuotteen kuvat. Peli päättyy, kun tuotantosuunnitelma on toteutunut (10 kierrosta). Tehdaspäällikkö (T) pysäyttää kellon ja kirjaa valmistumisajan.
Tuotantosuunnitelman 6- 10 tuote: C2
Kun 10. tuote on valmistunut pysäytä kellon ja kirjaa valmistusajan pelille 3.
Peli 3, tuotantosuunnitelma
Tuotteet valmistetaan sarjatuotantona Julkaise tuotantosuunnitelman tuote kerrallaan, pelin alussa ensimmäisen tuotteen ja seuraavan, kun edellinen tuote on valmistunut. Tuotantosuunnitelma löytyy seuraavilta kalvoilta!
Peli 4: Asiakastilausten mukaan ohjattu tuotanto – ryhmän jäsenten tehtävät ja roolit sekä pelin kulku
- Pelin kulku, roolit ja tehtävät ovat muuten samat kuin pelissä 3, mutta sarjatuotannon sijaan tuotteet valmistetaan asiakastilausten mukaisessa järjestyksessä.
- Kelloa ei käytetä, vaan mittarina on asiakkaalle ajoissa toimitettu tuotanto.
- Aloita työpäivän ilmoittamalla tehtaalle asiakkaan tilaaman tuotteen tilausvirrasta ja kääntämällä esille kyseisen tuotteen kuvat.
- Työpäivän lopuksi lähetä asiakkaalle tilatun tuotteen, jos sellainen on varastossa ja kirjaa toteutuneen myynnin.
- Peli päättyy, kun tuotantojakso on toteutunut (10 kierrosta).
- Laske toteutuneen myynnin ja mahdollisesti toimittamatta jääneiden tuotteiden varastot.
Peli 4, tilausvirta
- Aloita työpäivän ilmoittamalla tehtaalle asiakkaan tilaama tuote tilausvirrasta ja kääntämällä esille kyseisen tuotteen kuvat.
- Julkaisee tuotantosuunnitelman tuote kerrallaan, pelin alussa ensimmäisen tuotteen ja seuraavan, kun edellinen tuote on valmistunut.
- Asiakkaiden tilausvirta löytyy seuraavilta kalvoilta!
Päivä 10: Tuote C1
Peli 4 päättyy, kun viimeinen C1 valmistuu päivän 10 lopussa. Laske toteutuneen tuotannon, myynnin ja toimittamatta jääneiden tuotteiden varastot