Maailman pelastusta ja ihmisten kohtaamista SuomiAreenalla

Tekniikan museo oli tänä vuonna yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa mukana SuomiAreenalla Porissa. Halusimme haastaa ja innostaa ihmisiä miettimään, miten luonnontieteet ja matematiikka voisivat olla ratkaisuja moniin nykypäivän ja tulevaisuuden haasteisiin. Näin syntyi teemamme Tehtävä: Pelasta maailma.

Yhteistyön taustalla oli tarve saada luonnontieteellis-matemaattinen osaaminen nousuun tulevaisuuden Suomessa. Nuoret haluavat tehdä merkityksellistä työtä ja olla mukana pelastamassa maailmaa. Myös arjen valinnoissa tarvitaan yhä enemmän tietopohjaa ja ymmärrystä. Voisiko ratkaisu olla parempi LUMA-osaaminen ja -arvostus? Olemme siis #lumantarpeessa!Tekniikan museo oli vuonna 2019 yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa mukana SuomiAreenalla Porissa.Meiltä kaikilta löytyy LUMA-osaamista, vaikka emme varsinaisesti luonnontieteiden tai matematiikan alalla työskentelisikään. Samoin kaikilla meillä on omakohtaista kokemusta tekniikasta, siltä ei arjessaan voi välttyä! Silti törmäämme usein museolla ajatukseen siitä, että tekniikan ala ja sen aiheet tuntuvat vieraille ja vaikeille.  Rohkeasti ihmettelemällä ja tutkimalla voit kuitenkin yllättyä positiivisesti vierailtakin tuntuvien asioiden äärellä! Tästä lähtökohdasta oli helppoa lähteä Poriin innostamaan ihmisiä myös LUMAn pariin.

Tekniikan museossa luonnontieteiden ja matematiikan maailmaan sekoittuvat luontevasti myös humanistiset tieteet. Meillä tekniikkaa esitellään vaikkapa kulttuurihistoriallisena ilmiönä, arjen osana, työnä, elinkeinona, viihteenä ja tarinoina. Eikä LUMAkaan aivan yksin maailmaa pelasta. Tarvitaan monenlaista osaamista, monenenlaisia ihmisiä. Eräs Facebook-kommentoijamme kiteytti mainiosti “Vahva humanistinen osaaminen on mahtava pohja hyvälle luonnontieteiden hallinnalle.”

Tekniikan museon SuomiAreena-tiimiin kuuluivat Tapahtuma- ja viestintäkoordinaattori Saara, Palvelukoordinaattori Irene ja museonjohtaja Marjo.

SuomiAreenan teltalla kutsuimme kävijät osallistumaan peliin, joka rohkaisi keksimään ideoita maailman pelastamiseen. Viikon aikana juteltiin mm. tulevaisuuden energiasta, hyvinvoinnista ja ilmastonmuutoksesta. Ideointia helpottivat inspiraatio-onnenpyörät, joista saattoi pyöräyttää vaikkapa materiaalin keksinnölleen.

Jokainen idea seinäkkeessä tarkoitti kahden euron lahjoitustameiltä järjestäjiltä Me-säätiön tiedekoulustipendeihin. Pelaamalla pääsi siis myös tekemään hyvää ja tukemaan konkreettisesti lasten ja nuorten LUMA-taitoja. Viikon aikana ideoita kertyi kaikkiaan 665 kappaletta!

Ja miten loistavia ideoita syntyikään! Pelaajat innovoivat mm. aurinkopaneeliverhoja tuottamaan sähköt koteihin, avaruuden painottomuudessa kehitettyjä liikkumisen avustimia, mikropiirien muovitaustan korvaamista puulla ja niin edelleen. Toistuvia teemoja olivat uusiutuvat energiat, kuten auringon, tuulen ja aaltojen liikkeen hyödyntäminen, oman ruokavalion miettiminen ekologisemmaksi sekä kulutustavaran ja raaka-aineiden kierrättäminen.

Yksi vilkas pikkupoika halusi rakentaa valtavia raketteja ja viedä ihmiset kauas kauas avrrrruuteen. Tyttöporukka innovoi, että ruoka-aplikaatiot voisivat samalla kerätä rahaa, joka käytettäisiin vähävaraisten ruokaan. Eräs eläkeläinen kertoi halunneensa konkreettisesti suojella luontoa ja siksi jättäneensä omistamansa metsätilkun täysin luonnontilaan.

Eräs nainen pyöräytti materiaalipyörästä kivet ja totesi, että eniten hänen hyvinvointiaan lisäävät laadukkaat saunankivet, jotka lämpiävät lähes päivittäin!
Hyvinvointia lisäisivät lasten mukaan mm. värikkäät autotiet, leikkipuistot ja yhdessäolo.

Leikkimielisen innovoinnin lomassa oli hienoa huomata, kuinka maapallon tulevaisuus kiinnostaa ihmisiä. Ja kuinka paljon toivoa ja uskoa uusiin innovaatioihin ja ratkaisuihin ihmisillä on. Tällaista positiivista sanomaa mekin halusimme jakaa. Mediassa on puhuttu mm. nuorten ilmastoahdistuksesta, sellaista emme halunneet lisätä. Toki tosiasiat on kohdattava ja tulevaisuuteen liittyy paljon pelkoja ja epävarmuutta, kuitenkin ratkaisujakin on löydettävissä. Siinä LUMA-taidoilla on varmasti osansa.

Viikon yksi kohokohta oli torstaina järjestämämme lava-ohjelma, jossa Peter Nyman laittoi asiantuntijat ja mm. Youtube-tähti Roni Bäckin testaamaan LUMA-osaamistaan. Samalla yleisö pääsi pohtimaan mm. vedenkulutusta tai ravinnon riittämistä. Hupia ja asiaa yhdessä tiiviissä tunnin paketissa siis.

Lavalla kisaajat pääsivät arvioimaan vedenkulutusta eri maissa ämpäreiden avulla. Ämpäreihin pukeutunut Roni Bäck sai lisäksi tyylipisteitä tästä suorituksesta!

Kaiken kaikkiaan SuomiAreenasta jäivät elävimmin mieleeni kaatosateesta helteeseen heilahdellut sää, mahtavat keskustelut raketeista neergiatalouteen teltalla käyneiden kanssa ja innokkaassa tunnelmassa sujunut yhteistyö kaikkien toimijoiden kesken.

SuomiAreenalla Insinööriliitto, Kemianteollisuus ry, Loimu ry, Metsäteollisuus ry, Suomen Ammattiin Opiskelevien Liitto – Sakki ry, Suomen Opiskelija-Allianssi – Osku ry, Tekniikan Akateemiset TEK ja Tekniikan museo kannustivat koko viikon ajan päättäjiä, vaikuttajia ja opetuksen kehittäjiä tarttumaan LUMA-osaamisen haasteisiin.

– Saara

Kirjoittaja on Tekniikan museon tapahtuma- ja viestintäkoordinaattori ja ensikertalainen SuomiAreenalla.