Liikkuvuus-terveisiä 1: House of Memories

Kuten Tekniikan museon blogin seuraajille tuttua, moni meistä on ollut Erasmus+ Liikkuvuus -hankkeen puitteissa tutustumassa eurooppalaisten museoiden palveluihin, erityisesti aikuisille suunnattuihin palveluihin. Itse vietin toukokussa kaksi viikkoa Englannissa, tutustuen Liverpoolin, Manchesterin ja Birminghamin museoihin. Asiaa taitaa olla kahteenkin blogikirjoitukseen, tässä ensimmäisessä keskityn Liverpooliin ja dementiaohjelmaan House of Memories.

National Museums Liverpooliin kuuluvien museoiden yhteinen historia alkaa 1980-luvulta, kun paikallishallinto oli aikeissa lakkauttaa museot ja myydä niiden kokoelmat. Tällöin uhan alla olevat museot koottiin yhdeksi organisaatioksi, joka rahoitus tulee kulttuuriministeriöltä. Liverpool on Helsingin kokoinen kaupunki. Onkin aika vaikuttavaa katsoa National Museums Liverpoolin kävijämääriä. Vuonna 2016 kahdeksassa museossa kävi yli 3 miljoonaa kävijää, suurimpina Merseyside Maritime Museum 840 675, Museum of Liverpool 802 722 ja World Museum 671 171. On selvää, että museot ovat paitsi osa Liverpoolin turismin vetovoimaa, myös paikallisille asukkaille tärkeitä.

Se mikä Liverpoolista teki hyvin kiinnostavan tutustumiskohteen olikin juuri se, että komeita kävijämääriä ei ole saatu yksittäisillä meganäyttelyillä ja pelkällä turismivirralla vaan tekemällä yleisötyötä monipuolisesti monien erilaisten ja joskus aika pientenkin yleisöjen kanssa. Yksi tällainen ryhmä, johon Liverpoolissa on keskitytty jo useiden vuosien ajan on dementikot ja heidän hoivaajansa kotona ja laitoksissa.

House of Memories

House of Memories on Liverpool National Museumsin luoma ohjelma, joka tarjoaa koulutusta, kokoelmien ja arkistojen resursseja sekä toimintaa museoissa dementikoiden omais- ja muille hoitajille sekä sosiaalityöntekijöille. House of Memories –ohjelma on rakentunut vähän kerrassaan House of Memories –sovelluksen ympärille (saatavana niin Applen kuin Googlen sovelluskaupoista). Sovelluksessa on kuvia esineistä eri vuosikymmeniltä, joita elävöitetään tekstin lisäksi äänin ja videoin. (https://vimeo.com/117154290)

Miksi museot ovat ottaneet näin ison roolin alueella, joka on ns. sote-asia? Dementia on muistisairaus, jossa usein vanhemmat muistot säilyvät uusia pidempään. Museot ovat hyviä huolehtimaan ihmisten muistoista (hieno muotoilu nettisivulla!). Museoiden kokoelmien aineistot ovat erinomainen väline hoitajien ja dementikkojen välisessä kommunikoinnissa, ne on vain pitänyt osata tuotteistaa helppokäyttöisiksi ohjelmiksi ja toimintamalleiksi ja palveluiksi.

Museum of Liverpoolin yksi muistelukohteista on Liverpoolin Overhead railwa

Museum of Liverpoolin yksi muistelukohteista on Liverpoolin Overhead railway.

Dementiakoulutusten ja koti- ja laitoskäyttöön suunnitellun sovelluksen lisäksi House of Memories –toimintaa on myös monissa Liverpoolin museoista. Meet me at the Museum on ”dementiaystävälllistä” 1940-60-lukujen muistelua pistäytymis-periaatteella, Memory Walk on dementiaystävällinen opastus Liverpoolin kaupungin historiaan. Museoissa voi myös tutkia muistilaukkuja (Memory Suitcases), joita on useisiin eri teemoihin ja joita voi myös lainata. When I Was Little on 3-7-vuotiaden ja heidän isovanhempiensa yhteisille museovierailuille kehitetty reitti (ja reppu ja kotiin viemisiksi saatava albumi). Kaikki House of Memories –palvelut ovat maksuttomia. Hankkeessa on myös avattu verkkokauppa, jossa myydään varsin edulliseen uusiotuotantoja erilaisia nostalgiaesineitä, joita voi käyttää oman muistilaukun tekemiseen.

Tuotteita House of Memories -verkkokaupassa.

Varsin vaikuttavaa toimintaa! Suomessa on myös ollut hankkeita kulttuurista tai taidelähtöisten menetelmien käytöstä esim. hoivalaitoksissa. Mutta House of Memories tekee vaikutuksen juuri pitkäjänteisyydellään ja toimnnan monipuolisuudellaan. Ja vaikka osa toiminnasta (esim. dementiasta sairautena kouluttaminen) on museoiden perinteisen toiminnan ulkopuolella, toiminnan ytimessä on kuitenkin museotoiminnan ydin: kokoelmat ja niihin liittyvät muistot, tunteet ja kokemukset.

T. Riina