Keksijä E. Tigerstedtin valokuvat kertovat elämästä 100 vuotta sitten

Keksijä Eric Tigerstedt (1887–1925) aka ”Suomen Edison”, oli lahjakas kosmopoliitti, jonka erikoiseen ja jännittävään elämään olen projektitutkijana päässyt syventymään digitoidessani satoja valokuvia. Kuvat ovat pieniä ikkunoita keksijäneron elämään ja sadan vuoden takaiseen maailmaan. Suuri osa digitoiduista kuvista tullaan julkaisemaan Finna-palvelussa.

Huhtikuussa museolla alkoi digitointihanke, jonka yhtenä osana on ollut mielenkiintoisen valokuvakokoelman saattaminen muotoon, jossa se on mahdollisimman hyvin kaikkien saavutettavissa. Lähtötilanteessa Eric Tigerstedt -kokoelman kuvista oli digitoitu ja julkaistu vasta pieni otos ja näin ollen tutustuminen niihin edellytti vedoksien sekä lasinegatiivilevyjen käsittelyä säilytystilassa. Kuvien tiedot oli kirjattu ainoastaan originaalien taustapahveihin ja käsidiaareihin. Tänä vuonna kuvia digitoitiin yli viisisataa kappaletta – yhteensä niitä on parin tuhannen vedoksen sekä negatiivin verran.

Eric Tigersted istuu mustavalkoisessa valokuvassa työpöytänsä takana. Taustalla näkyy hänen omatekemiään tauluja.
Eric Tigerstedt istuu työpöytänsä ääressä Mustilan kartanossa vuonna 1922. Huoneen seinille ripustetuista tauluista osa on Tigerstedtin itsensä maalaamia ja oviaukon eteen on ripustettu hänen kutomansa kettu-gobeliini. Kuva: Tekniikan museo.

Keksijä Eric Tigerstedt oli nuoruudessaan kovin kiinnostunut tekniikasta ja osoitti jo silloin suurta lahjakkuutta aihetta kohtaan. Hän valokuvasi itse rakentamallaan kameralla, pyydysti rottia tekemällään sähköohjatulla rotanloukulla ja joutui ongelmiin salakuunneltuaan perhettään valmistamallaan salakuuntelulaitteistolla. Vartuttuaan Tigerstedtin kiinnostus keksintöjen saralla suuntautui muun muassa äänielokuvaan ja kovin lyhyeksi jääneestä ja hieman epäonnisesta keksijänurastaan huolimatta hän ehti patentoida lukuisia keksintöjä.

Eric Tigerstedt seisoo parvekkeella ja pitelee papukaijaa käsissään.
Eric Tigerstedt seisoo parvekkeella ja pitelee papukaijaa käsissään. Kuva on mahdollisesti
vuodelta 1918. Kuva: Tekniikan museo.

Tekniikan museon tallennusnäkökulmasta kokoelman merkittävyys liittyy ensisijaisesti keksintöihin sekä keksijän työhön, mutta kokoelma avaa myös näkymän erilaisiin historian vaiheisiin yhden miehen silmin. Tämän lisäksi se tarjoaa pienen katsauksen 1900-luvun taitteen valokuvausmenetelmiin sekä niiden kehittymiseen.

Digitointiprojektin yhteydessä läpi käymäni valokuvat taustatietoineen ovat valottaneet erityislaatuisen miehen elämänvaiheita keksijän uran taustalla. Niiden kautta olen päässyt perehtymään siihen, kuka oikeastaan oli Eric Tigerstedt ja millaista elämää hän on elellyt noin sata vuotta sitten.

Tigerstedt istuu kamera sylissään. Taustalla näkyy vuono.
Tigerstedt istuu kamera sylissä vuonon rannalla Norjassa 1910-luvulla. Hän matkusteli runsaasti
muun muassa Pohjoismaissa ja taltioi muistoja reissuilta useisiin valokuviin. Kuva: Tekniikan museo.

Tigerstedtin henkilökohtaiseen puoleen tutustuessa on paljastunut useita kiinnostavia ja yllättäviäkin yksityiskohtia. Niistä mainittakoon vaikkapa Tigerstedtin taiteellisuus, mistä kertovat hänen kutomansa kettu-gobeliini sekä useat hienot taulut, joita hän maalasi muun muassa perheenjäsenistään. Toinen mielenkiintoinen yksityiskohta on puolestaan hänen lintunsa. Nuoruudessa Tigerstedtillä oli nimittäin lemmikkinä huuhkaja ja hieman vanhemmalla iällä hän muutti yhden Kööpenhaminassa sijainneen asuntonsa huoneista häkiksi lemmikkilinnuilleen.

Valokuva-aineistojen digitoinnilla pyritään taltioimaan niiden sisältämä kuvainformaatio sekä vähentämään alkuperäisiin aineistoihin kohdistuvaa rasitusta, mikä vuorostaan edesauttaa originaalien säilyvyyttä ja helpottaa aineiston käytettävyyttä. Kun kuvat julkaistaan Finna- palvelussa, kaikkien on mahdollista päästä tutustumaan tähän merkilliseen mieheen keksintöjen
takana.

– Taru Tervo, projektitutkija

Tigerstedtin kasvokuva
Tämän ”Elävän valokuvan” erikoisuutena on, että Tigerstedtin kasvojen ilme vaihtuu kortin oikeaa
reunaa liikuttelemalla. Kyseinen kortti on 1900-luvun alkupuolelta. Kuva: Tekniikan museo.

Tekniikan museon Eric Tigerstedt -kokoelman valokuvia on vuonna 2020 digitoitu osana Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa ”Teollinen kulttuuriperintö käyttöön – Kokoelmien digitointi ja avaaminen” -hanketta. Hankkeessa digitoidaan Tigerstedt-kokoelman kuvien lisäksi myös muuta Tekniikan museon kokoelma-aineistoa, josta merkittävä osa julkaistaan hankkeen päätteeksi Finna-palvelussa.