13.12. Ohjelmointiharjoitus – onko kaveristasi robotiksi?

Eilen askartelemamme “tussirobotti” toimii sattumanvaraisesti. Oikea robotti puolestaan seuraa sille annettuja ohjeita.

Ohjelmoinniksi kutsutaan sitä, että kirjoitat tietokoneelle ohjeita vaihe vaiheelta. Minkä vain tekemisen -astioiden tiskaamisen, kirjan lukemisen, paikasta toiseen siirtymisen- voi jaotella pienempiin osiin, käskyihin.

Esimerkki: ohjeet kirjan lukemiseen

  1. Ota kirja käteen.
  2. Avaa kirja ensimmäiseltä tekstisivulta.
  3. Lue tekstiä. Toista kunnes kaikki teksti on luettu.
  4. Sulje kirja.
  5. Laske kirja kädestäsi.

Mitä jos ihminen toimisi niin kuin kone? Osaisitko ohjelmoida itsesi tai perheenjäsenesi siirtymään viereiseen huoneeseen tai nostamaan lattialle pudonneen esineen?

Tarvitset
Paperia ja kyniä
Ohjelmoitavan ihmisrobotin, eli kaverin tai perheenjäsenen

Voit liikkua eteen, taakse, pysähtyä ja liikkua oikealle ja vasemmalle. Yksi askel tai liike vastaa yhtä käskyä.

Tarvittavat käskyt:

eteenpäin (nuoli eteen)

taaksepäin (nuoli taakse)

oikealle (nuoli oikealle)

vasemmalle (nuoli vasemmalle)

pysähdy ja poimi (ruutu)

Voit antaa käskyjä ääneen tai piirtää kartan huoneesta ja kirjoittaa ohjeistuksen ylös yllä olevilla käskyillä käskyjonoksi.

Esim. ”Kuusi eteenpäin. Mene oikealle. Kolme eteenpäin. Pysähdy ja poimi nalle.”

käskyjono

Miten ohje muuttuu jos siirrät poimittavan esineen toiseen paikkaan? Keksi tarvittaessa lisää käskyjä ja niitä vastaavia kirjoitusmerkkejä!

Vinkki: ohjelmointia voi kokeilla myös kännykän tai tabletin ruudulla. Sekä iPhone- että Android-laitteille löytyy ohjelmointisovelluksia. (mm. beebot, bluebot, scratch.)