Vuoden museopedagoginen teko -kunniamaininta HOW-oppimisympäristölle

Erityisesti kunniamaininta annetaan oppimisympäristön ketterästä ja yhteisöllisestä kehittämistavasta.

Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry on antanut Tekniikan museon HOW-oppimisympäristölle Vuoden museopedagoginen teko 2025 -kunniamaininnan. Erityisesti kunniamaininta annetaan oppimisympäristön ketterästä ja yhteisöllisestä kehittämistavasta. Vuoden museopedagogiseksi teoksi 2025 valittiin Rauman merimuseon Kohti vieraita satamia -hankkeet. Tekniikan museo onnittelee lämpimästi Rauman merimuseota!

Museon yhteistyö tiedeyhteisön kanssa on ollut merkittävää

Tekniikan museon HOW-oppimisympäristössä luonnontieteestä, teknologiasta ja matematiikasta tehdään konkreettisen toiminnan kautta mielenkiintoista sellaisillekin nuorille, joita aihepiiri ei lähtökohtaisesti kiinnosta. HOW-ympäristössä opitaan näkemään syy-seuraussuhteita, etsimään ja yhdistelemään tietoa sekä tarttumaan toimeen. Sen toiminnalliset pisteet on kehitetty yhdessä nuorten ja tutkijoiden kanssa. HOW LUMATE -oppimisympäristöä on vuoden 2025 loppuun mennessä käyttänyt yli 3000 nuorta.

Saatu palaute kävijöiltä on ollut erinomaista, ja sekä opettajat että oppilaat ovat kokeneet onnistumisia oppimisympäristön äärellä. HOW-oppimisympäristön visio onkin mahdollistaa oppimisen lisäksi kivoin koulupäivä ikinä.

HOW on kehitetty aidon kokeilukulttuurin hengessä

HOW-oppimisympäristö kehittyy edelleen jatkuvasti. Syksyllä Riihimäelle avautuu oma HOW-oppimisympäristönsä, ja Tekniikan museo kannustaa aktiivisesti muita museo- ja kuntatoimijoita käynnistämään HOW-toimintaa omissa toimipisteissään.

Kaikkinensa Pedaali ry perustelee annettua kunniamainintaa seuraavasti:

Pedaali ry antaa HOW LUMATE -oppimisympäristölle kunniamaininnan erityisesti sen kehitysprosessin ansiosta: valmiin paketin lanseeraamisen sijaan HOW on kehitetty aidon kokeilukulttuurin hengessä nuorten testaajien ja tukijoiden kanssa virheitä pelkäämättä ja jatkuvasti osakokonaisuuksia kehittäen, kohti suurta kokonaisuutta edeten. Myös museon yhteistyö tiedeyhteisön kanssa on ollut merkittävää: HOW-pisteitä on ollut kehittämässä vapaaehtoisina yli 20 tutkijaa, jotka kokevat tärkeäksi nuorten kiinnostumisen LUMATE-aineista. Ketterä yhteiskehittämisen malli on tervetullut museoiden yleisötyötä vauhdittamaan!

HOW-tiimin jäsenet seisomassa rinnakkain Tekniikan museon näyttelyhallissa
HOW-tiimin jäseniä Tekniikan museolla

Lisätietoja

Katri Aikio

Projektipäällikkö, Tekniikan museo

050 374 2320

katri.aikio@tekniikanmuseo.fi

Museopedagoginen yhdistys Pedaali ry:n tavoitteena on edistää museopedagogista toimintaa, vahvistaa yleisötyötä tekevien ammatillista identiteettiä ja arvostusta, sekä tukea jäsentensä ammatillista kehittymistä. Pedaali haluaa Vuoden museopedagoginen teko -palkinnolla nostaa esiin esimerkillisiä ja huomionarvoisia satsauksia museoiden yleisötyöhön ja pedagogiseen toimintaan sekä lisätä alaan liittyvää tietoisuutta myös suuren yleisön keskuudessa. Lisätietoja: https://pedaali.fi/

Tekniikan museon HOW-oppimisympäristössä luonnontieteen, matematiikka ja teknologia yhdistyvät tekemällä oppimisen. Sen 10 erilaista työpistettä muodostavat toiminnallisen kokonaisuuden, joka opettaa etenkin ympäristön kestävään kehittämiseen tarvittavia taitoja. Sisältö suunnattu erityisesti 4.–9.-luokkalaisille, mutta soveltuu myös sitä vanhemmille oppijoille. Maksuttomassa HOW-ympäristössä asioita ei lueta kirjoista, vaan niitä opitaan tekemällä ja kokemalla. Oppilaat syventävät ymmärrystään luonnontieteen ja sen sovellusten merkityksestä jokapäiväisessä elämässä, elinympäristössä, yhteiskunnassa ja teknologiassa. Samalla pienryhmätyöskentely tukee ryhmäytymistä ja yhteistyötaitojen oppimista. Lisätietoja: https://www.tekniikanmuseo.fi/how/

Yleiskatsaus

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä, jotta voisimme tarjota kävijöille mahdollisimman hyvän käyttökokemuksen. Verkkoselaimeen tallentuvat evästeet tunnistavat palaavat kävijät ja heidän kielensä. Lisäksi evästeet antavat meille tärkeää tietoa mm. siitä, mitkä sivut kiinnostavat kävijöitä.

Välttämättömät evästeet

Välttämättömien evästeiden tulisi aina olla käytössä, jotta voimme tallentaa toiveesi kielestä ja evästeiden asetuksista.

Kolmansien osapuolien evästeet

Tämä sivusto käyttää Google Analyticsia kerätäkseen tietoa sivuston käytöstä, kuten kävijöiden määrästä ja suosituimmista sivuista. Pitämällä tämän evästeen käytössä autat meitä parantamaan sivustoa.