Tekniikan museon näyttelyt vuonna 2022

Vuosi on vaihtunut ja toimintasuunnitelmat päivitetty vuodelle 2022 ja on aika esitellä tämän vuoden yhteistuotetut erikoisnäyttelyt.

I love 8-bit 16.2.-3.4.

Pelaa ja kokeile! I love 8-bit -näyttelyn keskiössä ovat autenttiset peli- ja tietokoneet ja 8-bittiset pelit, joilla kävijä pääsee pelaamaan. Esillä on kahdeksan pelattavaa pelikonsolia ja /tai tietokonetta (mm. Commodore 64, Amiga 500, Sinclair ZX Spectrum, Atari 2600) konetta sekä muutama muu 1980-luvun klassikko. Muistatko vielä lempipelisi, pelifiiliksen tai millaista oli ladata – ja ehkä epäonnistuen – kasettiasemaa? Tule, pelaa ja koe.

Banneri, jossa teksti I love 8-bit. Tietokonenäyttely ajalta ennen internetiä.

Interaktiivisen näyttelyn esillepano on mietitty ajankohtaiset koronasuositukset huomioiden: peliasemat on sijoitettu näyttelytilaan reiluin turvavälein ja esillä on myös käsidesiä ja desinfioivia pyyhkeitä. Lisäksi museossa on käytössä koronapassi ja maskisuositus, Muutoksen mahdollisia.

Tapio Köykkä ja Voimaradio 19.5.-28.8.

Toukokuussa avatta Voimaradio-työnimellä kulkeva näyttely esittelee Tapio M. Köykän elämäntyötä ja innovaatioita. Köykkä oli suomalaisen äänentoiston pioneeri, jonka ansiot ovat jääneet suurelta yleisöltä pimentoon. Köykän kehittämä Ortoperspekta-stereojärjestelmä oli ensimmäinen kotitalouksiin tarkoitettu surround- eli tilaäänisysteemi. Monet 1960-70-lukujen äänentoistoalan yritykset hyödynsivät Köykän keksintöä, mutta näyttely pohtii myös miksi Köykän monikanavaäänen innovaatioiden potentiaali kaupallisessa mielessä toteutumatta ja Köykän nimi tunnetaan vain hifi-harrastajien keskuudessa.

Köykän Voima-radio, sininen etupaneeli puukuorissa.
Tekniikan museon kokoelmissakin on Köykän stereolaitteita.

Petrolilla valo ja lämpöä – voimavalolyhtyjen historiaa marras-joulukuu 2022

On aikamoista sattumaa, että Voima-radioiden jälkeen museon syksyssä esitellään keräilijä Allan Haarakankaan petrolikäyttöisten voimavalolyhtyjen ja keittimien kokoelmaa. Haarakankaan tavoittena on ollut kerätä ja kunnostaa viime vuosisadan  alkupuolen maineikkaita valoa ja lämpöä antavia lamppuja ja keittimiä sekä taltioida liittyviä tarinoita.

Petromax, Hasag, Tilley, Primus, Optimus sekä suomalaiset Valmet ja Homelux olivat tunnettuja  ja arvostettuja käyttöesineitä suomalaisten kotitalouksissa 1920- luvulta 1960 -luvulle asti. Niitä ja niihin liittyviä tarinoita on esillä loka-marraskuun vaihteesta jouluun asti.

Yhteisönäyttely, mikä se on

Vuonna 2020 käynnistimme Suomen radioamatööriliiton kanssa näyttelyprojektin, josta tulii Tekniikan museon ensimmäinen yhteisönäyttely. Blogissa on kirjoitettu tästä ensimmäisesti yhteisestä projektista pariin otteeseen.

Yhteisönäyttely (joskus myös yhteistuotettu näyttely) on harrastajien  ja keräilijöiden sekä museon yhteinen projekti, jossa museolta tulee näyttelyntekemisen prosessiosaaminen, tila ja kalusteet ja apua tilan suunnittelun kanssa. Harrastajat itse vastaavat sisällöstä: ideoivat, keräävät esitettävän  aineiston, kirjoittavat esittelyt, miettivät tunnelmaa ja ylöspanoa. Museolle yhteisönäyttelyt ovat tärkeä tapa tuoda näkyväksi tekniikkaan liittyvän tekemisen, on se sitten harrastus, keräily tai elämäntapa, moninaisuutta. Vuoden 2022 osalta näyttelykalenterimme on nyt melko valmis, mutta olemme avoinna uusille ideoille.

Yhteisönäyttelyistä on luvassa lisää blogikirjoituksia. Yleisölähtöinen, uusia yleisöjä löytävä, moniäänisyyttä lisäävä ja osallistumisen mahdollisuuksia luova työtapa on meille tärkeä osa lähivuosien toimintaa. Siitä syystä aloin kirjoittaa opasta yhteisönäyttelyiden tekemiseen ja julkaisemme sen kevään 2022 aikana. Opas jeesaa niin näyttelyidean muotoilussa ja myymisessä museolle kuin avaa miten näyttelyprosessi etenee. Museotyöntekijöitä voi kiinnostaa Tekniikan museon kokemukset  ja opit jo tehdyistä projekteista. Pysykää siis kuulolla!

Terveisin Riina, tuottaja