Oppimassa, kokeilemassa ja tutkimassa 3D-tallentamista

Trafiikki-museot ovat yhdessä opiskelleet ja toteuttaneet 3D-malleja. Hankeen päätteeksi julkaistiin viitisenkymmentä 3D-mallia eri museoiden esineistä Sketchfab-julkaisualustalla.

Trafiikki-museoiden 3D-oppimishanke on suomalaisten museoiden laajin 3D-tallentamisen yhteishanke, jossa ovat mukana Postimuseo, Forum Marinum, Päivälehden museo, Rautatiemuseo, Mobilia ja Tekniikan museo. Mallit Trafiikin yhteisellä Sketchfab-tilillä tarjoavat yllätyksellisen katsauksen kuuden museon kokoelmien moninaisuuteen.

– On jännittävää nähdä, mitä kaikkea malleista lopulta syntyy ja mihin kaikkialle ne päätyvät. Pelkällä 3D-datalla ei itsessään tee mitään. Vasta loppukäyttö määrittää 3D-tallennuksen formaatin ja tarkkuuden ja käytettävän tekniikan. Yksi tarkeimmistä 3D-hankkeen opeista on ollut saada selville, mihin kaikkeen 3D-mallinnuksia voi ja kannattaa käyttää museoissa, kertoo Trafiikki-museoiden projektipäällikkö Tiina Jantunen

Tekniikan museon kokoelmista 3D -mallinnettavaksi valittiin keksijä Eric Tigerstedtin (1887-1925) äänielokuvakokeiluihin liittyvää pioneeritekniikkaa 1910-luvulta. Keksijä Tigerstedt oli äänielokuvatekniikan suomalainen pioneeri, jonka varhaisiin kokeiluihin kuului äänen kuvaaminen filmille. Mallinnettavaksi päätyi äänielokuvalaitteisto, jonka avulla Tigerstedt tutki teräslankatallennuksen mahdollisuuksia.

3d mallinnettua Eric Tigerstedtin äänielokuvakone. Laitteen eri osista löytyy myös erilliset mallinnukset Trafiikki-museoiden Sketchfab-tililtä.