Finnvan II –sähköauton prototyyppi

Finnvan II –sähköauton prototyypin rakensi 1989 Imatran Voima Oy:n, Neste Oy:n ja Leo Laine Oy:n sähköautoprojekti.
Finnvan suunniteltiin postin ja kevyen tavarajakelun tarpeisiin taajamissa. Prototyypin huippunopeus oli 58 km/h ja ajomatka yhdellä latauksella 60 km. Auton painoi 740 kg, josta akkujen osuus 185 kg.
Finnvan II –proton ajomatkaennätys tehtiin 26.9.1989, jolloin 555 kg:n akkumäärällä ajettiin 197 km 48 km/h keskinopeudella. Auton suorituskyvyssä oli edelleen paljon parannettavaa, esimerkiksi mäennousukyvyn osalta.
Finnvaneja rakennettiin kaikkiaan kolme prototyyppiä. Sen kaupallinen valmistus osoittautui liian kalliiksi. Finnvanin tekniikka siirrettiin 1990 uuteen jakeluautotyyppiin ELCAT Cityvaniin. Sen sarjavalmistus alkoi 1991 Järvenpäässä IVO:n ja Nesteen yhteistyönä.
Prototyyppi: Prototyyppi on kuin ensimmäinen malli tai esimerkki jostakin, mitä ollaan tekemässä. Prototyyppi auttaa ymmärtämään paremmin, miten uusi asia toimii. Prototyyppi mahdollistaa muutosten ja parannusten tekemisen, ennen lopullista versiota. Se on siis kuin harjoitusversio tai kokeiluversio jostakin uudesta ideasta.