Toroidion 1MW Concept

Sähkökäyttöisessä Toroidion 1MW Concept superautossa oli suoravetoinen voimansiirto ilman vaihteistoa. Mallimerkinnän mukainen teho oli yksi megavatti. Jokaisella pyörällä oli oma ulkoroottorimoottorinsa, joka koostui rinnakkaisista alimoottoreista.
Auton suunnittelusta vastasi Raaseporilaisen Toroidion Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pennanen. Moottorille ja akkuratkaisulle haettiin patenttia ja saatiin hyödyllisyysmallit 2016 ja 2017.
Autosta valmistui prototyyppi sekä esillä oleva vanerista, lasikuiduista, uretaanista ja styroksista valmistettu suunnittelumalli. Kiistanalaisissa koeajoissa Toroidion sanottiin kuluttaneen 9,99 kWh / 100 km ”rajummassa ajossa”.
Vuonna 2022 Toroidion Oy hakeutui konkurssiin.
Katso video: Toroidion prototyyppi ajossa
Hyödyllisyysmalli on patenttia nopeampi ja halvempi tapa hankkia keksintöön yksinoikeus, jolla voit kieltää muilta keksintösi ammattimaisen käytön. Hyödyllisyysmallin voi saada tekniseen ratkaisuun, jota voidaan käyttää teollisesti. Keksintö voi olla tuote tai laite. Menetelmää tai käyttöä ei voi suojata hyödyllisyysmallilla. Keksinnön on oltava uusi, eikä se ei ole saanut tulla tunnetuksi missään päin maailmaa ennen hyödyllisyysmallihakemuksen tekemistä. Keksinnön on oltava keksinnöllinen eli sen täytyy erota selvästi aikaisemmista keksinnöistä. Selvä ero tarkoittaa, ettei keksintö ole aivan ilmeinen keskitason ammattilaiselle. Hyödyllisyysmallin keksinnöllisyystaso poikkeaa patentista. Hyödyllisyysmallilta edellytetään "selvää" eroa tunnettuun tekniikkaan verrattuna, kun taas patentilta edellytetään "olennaista" eroa. Hyödyllisyysmallin maksimivoimassaoloaika on 10 vuotta. (Lähde: Patentti- ja rekisterihallitus; https://www.prh.fi/fi/hyodyllisyysmallit.html)