Peli 1, Tuotanto ennen standardointia
- Valmistettavassa tuoteperheessä on 10 tuotetta
- Jokainen tuote ja osa komponenteista ovat erilaisia
Komponenttivarasto:
Tuotteiden osat ovat sekaisin varastossa, etsi osia
- Ensin pelataan peli 1, jossa tuotteita ei ole standardoitu.
- Sitten pelataan peli 2 standardoiduille tuotteille.
- Ennen molempien pelien alkua Materiaalinkäsittelijä (M) purkaa edellisten pelaajien mahdollisesti kokoamat tuotteet muovilaatikkoon komponenttivarastoksi. Pyörät jätetään kiinni akseleihin / alustaan!
1. tuote: A1
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Valmis tuote Runko: punainen
Vanteet: keltainen
Renkaat: maasto, iso
Akku: keltainen
Sisustus: keltainen
Ohjaus: harmaa
2. tuote: A2
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Valmis tuote Runko: valkoinen
Vanteet: pinkki
Renkaat: maasto, pieni
Akku: punainen
Sisustus: punainen
Ohjaus: keltainen
3. tuote: A3
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Valmis tuote
Runko: punainen
Vanteet: harmaa
Renkaat: maantie
Akku: vihreä
Sisustus: musta
Ohjaus: musta
4. tuote: A4
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Valmis tuote
Runko: keltainen
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, pieni
Akku: punainen
Sisustus: punainen
Ohjaus: harmaa
5. tuote: A5
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Valmis tuote
Runko: musta
Vanteet: valkoinen
Renkaat: maasto, iso
Akku: valkoinen
Sisustus: valkoinen
Ohjaus: punainen
6. tuote: A6
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Valmis tuote
Runko: harmaa
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, iso
Akku: ruskea
Sisustus: ruskea
Ohjaus: musta
7. tuote: A7
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Alusta: musta
Sivurungot: valkoinen
Vanteet: pinkki
Renkaat: maasto, pieni
Akku: valkoinen
Sisustus: vihreä
Ohjaus: punainen
8. tuote: A8
Osat purettuna kokoonpanopaikalla
Alusta: musta
Sivurungot: valkoinen
Vanteet: valkoinen
Takarenkaat: slicks, pieni
Eturenkaat: maasto, pieni
Akku: harmaa
Sisustus: harmaa
Ohjaus: harmaa
9. tuote: A9
Runko: harmaa
Vanteet: hopea
Renkaat: maantie
Akku: punainen
Sisustus: valkoinen
Ohjaus: valkoinen
10. tuote: A10 (viimeinen)
Alusta: musta
Sivurungot: punainen
Vanteet: valkoinen
Renkaat: maasto, pieni
Akku: sininen
Sisustus: sininen
Ohjaus: valkoinen
Peli 1 päättyy, kun A10 valmistuu.
Tehdaspäällikkö (T) pysäyttää kellon ja kirjaa valmistusajan pelille 1.
Tuotantosuunnitelman 1- 5 tuote: C1
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
Runko: harmaa
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, iso
Akku: musta
Sisustus: keltainen
Ohjaus: valkoinen
Tuotantosuunnitelman 6- 10 tuote: C2
Runko: musta
Vanteet: harmaa
Renkaat: maantie, iso
Akku: punainen
Sisustus: valkoinen
Ohjaus: musta
Kun 10. tuote valmistuu. tehdaspäällikkö (T) pysäyttää kellon ja kirjaa valmistusajan pelille 3.
Peli 4: Tuotteet, tuotantoprosessi ja materiaalivirta (samat kuin pelissä 3)
Valmistettavat tuotteet ovat C1 ja C2
Ennen pelin alkua materiaalienkäsittelijä (M) purkaa kootut tuotteet ja tuo komponentit tuotantolinjan ääreen kunkin kokoonpanovaiheen mukaisiin paikkoihin (ks. kuva).
Peli 4: Asiakastilausten mukaan ohjattu tuotanto – ryhmän jäsenten tehtävät ja roolit sekä pelin kulku
Pelin kulku, roolit ja tehtävät ovat muuten samat kuin pelissä 3, mutta sarjatuotannon sijaan tuotteet valmistetaan asiakastilausten mukaisessa järjestyksessä.
Kelloa ei käytetä, vaan mittarina on asiakkaalle ajoissa toimitettu tuotanto.
Erotuksena peleihin 1-3, tehdaspäällikkö (T) aloittaa työpäivän ilmoittamalla tehtaalle asiakkaan tilaaman tuotteen tilausvirrasta ja kääntämällä esille kyseisen tuotteen kuvat.
Työpäivän lopuksi tehdaspäällikkö (T) lähettää asiakkaalle tilatun tuotteen, jos sellainen on varastossa ja kirjaa toteutuneen myynnin. Peli päättyy, kun tuotantojakso on toteutunut (10 kierrosta).
Tehdaspäällikkö laskee toteutuneen myynnin ja mahdollisesti toimittamatta jääneiden tuotteiden varastot.
Peli 4, tilausvirta
- Tehdaspäällikkö aloittaa työpäivän ilmoittamalla tehtaalle asiakkaan tilaaman tuotteen tilausvirrasta ja kääntämällä esille kyseisen tuotteen kuvat.
- Tehdaspäällikkö julkaisee tuotantosuunnitelman tuote kerrallaan, pelin alussa ensimmäisen tuotteen ja seuraavan, kun edellinen tuote on valmistunut.
- Asiakkaiden tilausvirta löytyy seuraavilta kalvoilta!
Päivä 1: Tuote C2
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
Runko: musta
Vanteet: harmaa
Renkaat: maantie
Esikokoonpantu akku: punainen
Sisustus: valkoinen
Ohjaus: musta
Päivä 2: Tuote C1
Esikokoonpantu runko: harmaa
Sisustus: keltainen
Ohjaus: valkoinen
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, iso
Akku: musta
Päivä 3: Tuote C2
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
Runko: musta
Vanteet: harmaa
Renkaat: maantie
Esikokoonpantu akku: punainen
Sisustus: valkoinen
Ohjaus: musta
Päivä 4: Tuote C1
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
Esikokoonpantu runko: harmaa
Sisustus: keltainen
Ohjaus: valkoinen
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, iso
Akku: musta
Päivä 6: Tuote C1
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
Esikokoonpantu runko: harmaa
Sisustus: keltainen
Ohjaus: valkoinen
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, iso
Akku: musta
Päivä 7: Tuote C2
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
a
Vanteet: harmaa
Renkaat: maantie
Esikokoonpantu akku: punainen
Sisustus: valkoinen
Ohjaus: musta
Päivä 8: Tuote C1
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
Esikokoonpantu runko: Harmaa
Sisustus: keltainen
Ohjaus: valkoinen
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, iso
Akku: musta
Päivä 9: Tuote C2
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjesty
Runko: musta
Vanteet: harmaa
Renkaat: maantie
Esikokoonpantu akku: punainen
Sisustus: valkoinen
Ohjaus: musta
Päivä 10: Tuote C1
Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys
Esikokoonpantu runko: harmaa
Sisustus: keltainen
Ohjaus: valkoinen
Vanteet: harmaa
Renkaat: maasto, iso
Akku: musta
Peli 4 päättyy, kun viimeinen C1 valmistuu päivän 10 lopussa.
Tehdaspäällikkö laskee toteutuneen tuotannon, myynnin ja toimittamatta jääneiden tuotteiden varastot.
Peli 4, pelin purku ja palaute
Oletettu pelitulos: Tuotanto = Myynti = 10
Tuotevarasto pelin lopussa = 0,
Eli taloudellinen tulos paranee asiakastilauskohtaisella tuotannolla!
Oppimiskokemus: Tuotanto asiakastilauskohtaisesti ja juuri-oikeaan-tarpeeseen tuottaa paremman taloudellisen tuloksen kuin ennusteperusteinen sarjatuotanto edellyttäen, että tuotantoketju on riittävän joustava ja nopea.
Asiakastilauskohtainen tuotanto edistää kestävää kehitystä, koska varastoinnin tarve pienenee. Näin säästyy tilaa, energiaa ja turhia kuljetuksia. Varastoidut tuotteet voivat joutua odottamaan asiakastilausta pitkään. Pahimmassa tapauksessa tuotetta ei tarvita lainkaan, jolloin se joudutaan romuttamaan.
- Mitä opitte tässä pelissä?
- Mitä haluaisitte kehittää tehtaassanne seuraavaksi?
Pelikokonaisuuden purku ja palaute
Oppimiskokemus: Tuotantoa voidaan kehittää monin tavoin, esimerkiksi standardoinnilla, materiaalivirtojen suunnittelulla ja juuri-oikeaan-tarpeeseen toimintaperiaatteilla
- Mitä opitte tässä pelissä?
- Mitä jäi epäselväksi?
- Mitä muuta palautetta haluaisitte antaa?