YLEISET OHJEET

Peli 1, Tuotanto ennen standardointia

  • Valmistettavassa tuoteperheessä on 10 tuotetta
  • Jokainen tuote ja osa komponenteista ovat erilaisia
Komponenttivarasto:

Tuotteiden osat ovat sekaisin varastossa, etsi osia

  • Ensin pelataan peli 1, jossa tuotteita ei ole standardoitu.
  • Sitten pelataan peli 2 standardoiduille tuotteille.
  • Ennen molempien pelien alkua Materiaalinkäsittelijä (M) purkaa edellisten pelaajien mahdollisesti kokoamat tuotteet muovilaatikkoon komponenttivarastoksi. Pyörät jätetään kiinni akseleihin / alustaan!

1. tuote: A1

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Valmis tuote Runko: punainen

Vanteet: keltainen

Renkaat: maasto, iso

Akku: keltainen

Sisustus: keltainen

Ohjaus: harmaa

2. tuote: A2

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Valmis tuote Runko: valkoinen

Vanteet: pinkki

Renkaat: maasto, pieni

Akku: punainen

Sisustus: punainen

Ohjaus: keltainen

3. tuote: A3

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Valmis tuote

Runko: punainen

Vanteet: harmaa

Renkaat: maantie

Akku: vihreä

Sisustus: musta

Ohjaus: musta

4. tuote: A4

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Valmis tuote

Runko: keltainen

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, pieni

Akku: punainen

Sisustus: punainen

Ohjaus: harmaa

5. tuote: A5

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Valmis tuote

Runko: musta

Vanteet: valkoinen

Renkaat: maasto, iso

Akku: valkoinen

Sisustus: valkoinen

Ohjaus: punainen

6. tuote: A6

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Valmis tuote

Runko: harmaa

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, iso

Akku: ruskea

Sisustus: ruskea

Ohjaus: musta

7. tuote: A7

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Alusta: musta

Sivurungot: valkoinen

Vanteet: pinkki

Renkaat: maasto, pieni

Akku: valkoinen

Sisustus: vihreä

Ohjaus: punainen

8. tuote: A8

Osat purettuna kokoonpanopaikalla

Alusta: musta

Sivurungot: valkoinen

Vanteet: valkoinen

Takarenkaat: slicks, pieni

Eturenkaat: maasto, pieni

Akku: harmaa

Sisustus: harmaa

Ohjaus: harmaa

9. tuote: A9

Runko: harmaa

Vanteet: hopea

Renkaat: maantie

Akku: punainen

Sisustus: valkoinen

Ohjaus: valkoinen

10. tuote: A10 (viimeinen)

Alusta: musta

Sivurungot: punainen

Vanteet: valkoinen

Renkaat: maasto, pieni

Akku: sininen

Sisustus: sininen

Ohjaus: valkoinen

Peli 1 päättyy, kun A10 valmistuu.

Tehdaspäällikkö (T) pysäyttää kellon ja kirjaa valmistusajan pelille 1.

Tuotantosuunnitelman 1- 5 tuote: C1

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

Runko: harmaa

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, iso

Akku: musta

Sisustus: keltainen

Ohjaus: valkoinen

Tuotantosuunnitelman 6- 10 tuote: C2

Runko: musta

Vanteet: harmaa

Renkaat: maantie, iso

Akku: punainen

Sisustus: valkoinen

Ohjaus: musta

Kun 10. tuote valmistuu. tehdaspäällikkö (T) pysäyttää kellon ja kirjaa valmistusajan pelille 3.

Peli 4: Tuotteet, tuotantoprosessi ja materiaalivirta (samat kuin pelissä 3)

Valmistettavat tuotteet ovat C1 ja C2

Ennen pelin alkua materiaalienkäsittelijä (M) purkaa kootut tuotteet ja tuo komponentit tuotantolinjan ääreen kunkin kokoonpanovaiheen mukaisiin paikkoihin (ks. kuva).

Peli 4: Asiakastilausten mukaan ohjattu tuotanto – ryhmän jäsenten tehtävät ja roolit sekä pelin kulku

Pelin kulku, roolit ja tehtävät ovat muuten samat kuin pelissä 3, mutta sarjatuotannon sijaan tuotteet valmistetaan asiakastilausten mukaisessa järjestyksessä.

Kelloa ei käytetä, vaan mittarina on asiakkaalle ajoissa toimitettu tuotanto.

Erotuksena peleihin 1-3, tehdaspäällikkö (T) aloittaa työpäivän ilmoittamalla tehtaalle asiakkaan tilaaman tuotteen tilausvirrasta ja kääntämällä esille kyseisen tuotteen kuvat.

Työpäivän lopuksi tehdaspäällikkö (T) lähettää asiakkaalle tilatun tuotteen, jos sellainen on varastossa ja kirjaa toteutuneen myynnin. Peli päättyy, kun tuotantojakso on toteutunut (10 kierrosta).

Tehdaspäällikkö laskee toteutuneen myynnin ja mahdollisesti toimittamatta jääneiden tuotteiden varastot.

Peli 4, tilausvirta

  • Tehdaspäällikkö aloittaa työpäivän ilmoittamalla tehtaalle asiakkaan tilaaman tuotteen tilausvirrasta ja kääntämällä esille kyseisen tuotteen kuvat.
  • Tehdaspäällikkö julkaisee tuotantosuunnitelman tuote kerrallaan, pelin alussa ensimmäisen tuotteen ja seuraavan, kun edellinen tuote on valmistunut.
  • Asiakkaiden tilausvirta löytyy seuraavilta kalvoilta!

Päivä 1: Tuote C2

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

Runko: musta

Vanteet: harmaa

Renkaat: maantie

Esikokoonpantu akku: punainen

Sisustus: valkoinen

Ohjaus: musta

Päivä 2: Tuote C1

Esikokoonpantu runko: harmaa

Sisustus: keltainen

Ohjaus: valkoinen

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, iso

Akku: musta

Päivä 3: Tuote C2

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

Runko: musta

Vanteet: harmaa

Renkaat: maantie

Esikokoonpantu akku: punainen

Sisustus: valkoinen

Ohjaus: musta

Päivä 4: Tuote C1

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

Esikokoonpantu runko: harmaa

Sisustus: keltainen

Ohjaus: valkoinen

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, iso

Akku: musta

Päivä 6: Tuote C1

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

Esikokoonpantu runko: harmaa

Sisustus: keltainen

Ohjaus: valkoinen

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, iso

Akku: musta

Päivä 7: Tuote C2

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

a

Vanteet: harmaa

Renkaat: maantie

Esikokoonpantu akku: punainen

Sisustus: valkoinen

Ohjaus: musta

Päivä 8: Tuote C1

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

Esikokoonpantu runko: Harmaa

Sisustus: keltainen

Ohjaus: valkoinen

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, iso

Akku: musta

Päivä 9: Tuote C2

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjesty

Runko: musta

Vanteet: harmaa

Renkaat: maantie

Esikokoonpantu akku: punainen

Sisustus: valkoinen

Ohjaus: musta

Päivä 10: Tuote C1

Osien valmistusvaiheet ja valmistusjärjestys

Esikokoonpantu runko: harmaa

Sisustus: keltainen

Ohjaus: valkoinen

Vanteet: harmaa

Renkaat: maasto, iso

Akku: musta

 

Peli 4 päättyy, kun viimeinen C1 valmistuu päivän 10 lopussa.

Tehdaspäällikkö laskee toteutuneen tuotannon, myynnin ja toimittamatta jääneiden tuotteiden varastot.

Peli 4, pelin purku ja palaute

Oletettu pelitulos: Tuotanto = Myynti = 10
Tuotevarasto pelin lopussa = 0,
Eli taloudellinen tulos paranee asiakastilauskohtaisella tuotannolla!
Oppimiskokemus: Tuotanto asiakastilauskohtaisesti ja juuri-oikeaan-tarpeeseen tuottaa paremman taloudellisen tuloksen kuin ennusteperusteinen sarjatuotanto edellyttäen, että tuotantoketju on riittävän joustava ja nopea.

Asiakastilauskohtainen tuotanto edistää kestävää kehitystä, koska varastoinnin tarve pienenee. Näin säästyy tilaa, energiaa ja turhia kuljetuksia. Varastoidut tuotteet voivat joutua odottamaan asiakastilausta pitkään. Pahimmassa tapauksessa tuotetta ei tarvita lainkaan, jolloin se joudutaan romuttamaan.

  • Mitä opitte tässä pelissä?
  • Mitä haluaisitte kehittää tehtaassanne seuraavaksi?

Pelikokonaisuuden purku ja palaute

Oppimiskokemus: Tuotantoa voidaan kehittää monin tavoin, esimerkiksi standardoinnilla, materiaalivirtojen suunnittelulla ja juuri-oikeaan-tarpeeseen toimintaperiaatteilla

  • Mitä opitte tässä pelissä?
  • Mitä jäi epäselväksi?
  • Mitä muuta palautetta haluaisitte antaa?